Skip to content

Uitgetest: The Park van Telenet

“Bert, LINKS!”

1200x1200123 (1)

Ik draai me om en zie hoe een zombie naar mijn borst klauwt. Ik deins achteruit, herlaad mijn geweer, maar mijn partner is iets sneller en schiet de zombie door het hoofd. Ik zoek een muur of een hoek als ruggesteun en knal mee de rest af. Tien seconden later is er geen muur meer, staan we op een donker binnenplein tussen allemaal serres.

“Centraal verzamelen! Oh shit, we are fucked”, vloekt de jonge YouTuber in het gezelschap. Want dit keer zijn het geen gewone zombies, maar het soort dat een kernramp overleefd heeft, gevolgd door exemplaren die twee koppen groter zijn. Terwijl je in het rond schiet en over de lijken stapt, komt daar alweer een nieuw legertje aan.

IMG_7622

Negen levels, vijftien minuten en één grote kick later doen we onze bril af en baden we alle vijf in het zweet. Wat. Was. Dit.

IMG_7611Ik ben nochtans geen fanatieke gamer. Mijn PS3 wordt vooral gebruikt voor Netflix tegenwoordig en het is al een tijd geleden dat ik me nog gewaagd heb aan Assassin’s Creed of Need for Speed. Shooters zitten er niet tussen mijn games, alhoewel ik opgegroeid ben met Doom en Duke Nukem. Maar wie ooit zo’n game heeft gespeeld of met een pistool in een arcade Resident Evil-gewijs op een scherm stond te schieten, droomt er wel eens van om letterlijk ook midden in een game te zitten. Dat kan je sinds vrijdag ook effectief in The Park in Antwerpen.

Wat is The Park?

The Park is een initiatief van Telenet, dat de laatste jaren heel slim inzet op het gouden kalf van de marketing: beleving. Al jaren wordt er hoogdravend gedaan over virtual reality, maar de telecomoperator zet nu ook effectief de stap om het in de markt te zetten.

IMG_7638In The Park kan je een uur lang met vijf vrienden in een virtuele wereld stappen. Je hebt de keuze uit twee opties: Alien Defense, waar je boosaardige buitenaardse wezens moet afknallen en Moonlight Survival, wat ik mocht testen. 

Nu, dat bovenste doe je een halfuurtje, want in dat uurtje zitten ook drie testprogramma’s, waarbij je voorwerpen zogezegd moet aanraken, eentje waar je in de lucht kan schilderen en tekenen, en de Richie’s Plank Experience. Die laatste toont aan hoe verbluffend eenvoudig en realistisch de technologie kan zijn. In de 3D-wereld loop je op een fijne strook, met rondom je een honderden meters diepe afgrond. Het enige wat er nodig is, is een… plank. Het meisje, die er zich aan waagt (fuck dees met mijn hoogtevrees), staat met knikkende knieën op die plank en schreeuwt het uit als iemand haar van die plank duwt.

IMG_7587

Het grote spel zelf, het schieten op zombies in mijn geval, begint met een hele korte trainingscursus. Je kiest je wapen en je oefent een paar keer dat herladen en dan word je gedropt in de eerste level. Het geweldige is dat ik het deed met vier volslagen onbekenden, met wie je meteen een team vormt. Op de rug staan hun namen, dus kan je hen meteen roepen of helpen waar nodig. Een hele originele activiteit eigenlijk als teambuilding of als vrijgezellen. Bovendien kan je buiten op het scherm het spel meevolgen, zoals in de game en krijg je ook achteraf nog eens de score te zien. Qua kills waren er beter dan mij, maar qua efficiënte stond den dezen wel bovenaan het lijstje, hoera!

Zijn er nadelen?

GIMG_7584oh, niet echt eigenlijk. Het enige vervelende is dat je je te pletter zweet in die bril, waarna ze die afkuisen met vochtige doekjes. Maar de zweetgeur van de vorige krijg je er nooit helemaal uit, vrees ik. Spelgewijs zijn er zeker geen nadelen. Het is heel realistisch, maar je voelt dat de technologie nog maar aan het begin staat van wat het kan. Ik heb hier en daar een zombie nog een stamp verkocht toen ik ze had afgeknald, maar ze bewegen uiteraard niet. En alhoewel de ruimte groot is, mocht dit speelveld wat mij betreft nóg groter. Want je voelt dat hier héél veel potentieel in zit. Een hele lange speelhal met beweegbare en modulaire wandpanelen bijvoorbeeld, een trap, ingebouwde hindernissen… Als daar stevig in wordt geïnvesteerd, zou dit wel eens big business kunnen worden, zelfs in Vlaanderen. Wie weet wordt iets als Westworld ooit wel mogelijk.

Fijn! En de mensen thuis?

De vraag is natuurlijk of je VR ook thuis kan inschakelen, want het is in de eerste plaats een soort gimmick. Technisch lukt dat moeilijk, omdat VR vooral een zekere bewegingsvrijheid vraagt. Maar dat betekent niet dat je niet breed kan gaan in dat entertainment-segment.

ECONOMY TELENET PRESS CONFERENCE
De uitrusting van dienst: een lichte rugzak, koptelefoon, VR-bril en wapen natuurlijk. (Foto Telenet)

Telenet, dat sinds een tijdje eigenaar is van de zenders Vier, Vijf en Zes bekijkt nu ook of ze daar een soort crossover kunnen maken. Er zijn al effectief plannen om iets te doen rond De Dag of wordt er bekeken wat ze met De Mol kunnen doen. Laat iemand tijdens een opdracht meelopen met een 3D-camera en je kan vanuit je luie zetel en met een VR-bril letterlijk rond je kijken. Zo’n bril wordt overigens steeds goedkoper en toegankelijker. Zuckerberg kocht een paar jaar geleden al het bedrijfje Oculus Rift en ook PlayStation heeft een eigen betaalbare VR-bril. Natuurlijk is dit alles nog niet voor morgen, maar met wat ambitie en financiering zou het wel eens snel kunnen gaan.

The Park01_Keyvisual rocks_peoples_fin

Want het is Telenet menens. Er werd een aparte CEO aangesteld en The Park is een volwaardig bedrijfje op zich, dat alleen maar uitgebouwd zal worden. De bedoeling is om op termijn ook andere Parks te installeren. En dat zou wel eens met pop-ups kunnen gebeuren, al laat Telenet op dat vlak niet te veel in hun kaarten kijken.

IMG_7591

Het enige wat je voor The Park nodig hebt is een ontvangstruimte en een hangar, waar je de technologie kan ophangen. Qua infrastructuur hoef je heus niet veel te investeren. In Antwerpen heb je naast de grote hal nog een hippe zitruimte, wat tafeltjes en een bar and that’s it.

Bovendien hoeft het VR-verhaal niet te stoppen bij het gamen. Stel je voor: een afgesloten looppiste, of zelfs de loopband in de fitness, waar je dankzij zo’n bril opeens door New York loopt of samen met je vrienden van aan de andere kant van de wereld. En ook pretparken kunnen nog een tandje bijsteken. Vijf jaar geleden was ik zwaar onder de indruk van Transformers: The Ride in Universal Studios in Los Angeles. Echt, wie daar ooit is – fan van de film of niet – check het uit. Absoluut kicken! Een ‘lichtere’ variant van die technologie vind je overigens ook in de attractie Ratatouille van Disneyland Parijs.

Wat kost dat nu?

Je vraagt je intussen af wat een uurtje The Park nu kost? Per persoon betaal je 35 euro, wat ik persoonlijk verrassend betaalbaar vind. Het is natuurlijk niet iets om elke week te doen, maar wel perfect als familie- of vriendenuitje, als teambuilding of vrijgezellenactiviteit. Je zweet, lacht en amuseert je gegarandeerd te pletter.

Alle info en reservaties via www.theparkplayground.com.

 

Disclaimer: Ik werd via Oona uitgenodigd om het eens uit te proberen, zonder ook maar enige verplichting of verwachting. Lezers kennen mijn standpunt over het hele influencergebeuren en weten dat mijn job als journalist draait rond deontologie. Dit verslag is dus louter objectief, eerlijk en persoonlijk. 

Categorieën

Uitgetest

Een reactie op “Uitgetest: The Park van Telenet Plaats een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: