Skip to content

Nu op YouTube: XDRHHVB

Toegegeven, hij komt soms als een onsympathieke brompot over, maar als een tandpastasmile en humor evenredig in waarde zouden zijn, zou Geert Hoste wél grappig moeten zijn. Comedian Xander De Rycke is amper vier zaalshows ver of hij houdt het al voor bekeken. Figuurlijk evenwel, want wie Xander volgt op Facebook en Twitter weet dat hij a) nog lang niet stopt en b) een grote film- en seriefanaat is die daar al eens een kritische en komische mening op nahoudt. Beroepsvorming heet zoiets. Een tijd geleden besloot hij dat alles in een actuashow te gieten. Met ‘Houdt het voor bekeken’ brengt hij dan ook een eigenzinnige kijk op het afgelopen film- en televisiejaar.

xander_de_rycke_2_

Toen ik een tijd geleden die show ging bekijken, ging dat gepaard met nogal wat aha-erlebnissen. Wie mijn wekelijkse televisiecolumns in de krant leest, zou haast geloven dat ik eraan heb meegeschreven. Onze ergernissen zijn haast identiek: de infantiele manier waarop de kijker behandelt wordt, kent haast geen grenzen meer. Maar laat mij meteen ook een kanttekening maken: de afgelopen jaren werd er in de VS en ook bij ons zwaar geïnvesteerd in degelijke fictie, wat het contrast alleen maar groter maakt.

376fec453db336db217d0c67f82aa4bfc128c218De Rycke hoeft bijna geen moeite te doen: bij ‘De Buurtpolitie’, ‘Temptation Island’ en de plot van de nieuwe Romeo’s-film moet je niet eens een mop bedenken om de zaal strike te doen gaan. De opvallende lijn in de carrière van Matthias Schoenaerts of de analyse van de strategieën van de zenders: top. En zowaar: we hoorden (eindelijk!) nog eens enkele geslaagde moppen over ons, West-Vlamingen, en uitvloeisels als ‘Eigen Kweek’, ‘Bevergem’ of ‘Cafar’. Wij hebben eens goed gelachen, ook met onszelf, maar ik kan me voorstellen dat sommige van zijn televisiecollega’s dat niet zullen doen. Wij riskeren het bijvoorbeeld niet om te zeggen dat Nathalie Meskens er tegenwoordig uitziet als een Afghaanse windhond. Maar De Rycke liet ook niet na om welgemeend haar talent te prijzen, dat teniet wordt gedaan door haar vier uur in een schminkstoel te zetten om haar daarna vermomd als Maggie De Block een ongelooflijk belegen mop over haar gewicht te laten maken. Toen hij ‘Tegen de Sterren Op’ aanpakte, heb ik me net kunnen bedwingen om op te staan en luid te applaudisseren.

De Rycke merkte ook op dat het probleem heel vaak bij de kijkers zelf ligt. We móéten niet kijken naar de zoveelste herhaling van ‘F.C. De Kampioenen’ en we zouden moeten weten dat de slechteriken in ‘Thuis’ ook maar acteurs zijn. Maar op de een of andere manier staren we naar ons tv-scherm als een konijn naar een lichtbak, ongeacht of daar nu kwaliteit of goedkope brol op te zien is. ‘De Slimste Mens’ is in datzelfde bedje ziek. De moppen zijn ingestudeerd en er zit stilaan sleet op de formule. Je ziet het vooral aan Erik Van Looy, die vroeger nog een zeker elan uitstraalde, maar zich nu in duizend bochten wringt om populair te zijn bij zijn gasten. Maar wat mij mogelijk nog meer ergert, is dat elk min of meer opvallend fragment achteraf breed wordt uitgesmeerd op nieuwssites die stilaan hun naam niet meer waardig zijn. Na de eerste aflevering zagen we een artikel opduiken met de titel – ik verzin dit niet – ‘Eindelijk onthuld dankzij ‘De Slimste Mens’: de bh-maat van Kim Gevaert.’ En wat meer is: het duurde niet lang vooraleer het stuk (ik krijg artikel niet over mijn lippen) het meest gelezen item was.

14719110_1143021695789668_6426818298129678336_nOok De Rycke spuwt op gelijkaardige clickbait. Hij kon met gemak tientallen foto’s opdiepen. Met één simpele Instagram-foto van Josje van K3 demonstreert hij overigens de ridiculiteit van dergelijke journalistiek tegenwoordig. Hoe XDR de actualiteit in zijn stukken verwerkt, met het oh-no-he-didn’t-beeld van de aanslagen op kop, is verademend in dit vak. Xander De Rycke doet meer dan zomaar wild rond zich heen schoppen – zijn analyse over de dood van lineaire televisie is er boenk op – en hij fileert feilloos het huidige televisielandschap van vandaag en morgen. Ik ben dan ook heel blij dat hij volgend jaar opnieuw op toer gaat met een nieuwe versie. En zolang er programma’s als The Show Must Go On op ons losgelaten worden, schrijft dat zichzelf.

Maar als ik ook nog één kanttekening mag maken, dan is dat er eentje die nota bene niet van mezelf komt, maar van mensen uit hetzelfde comedymilieu. Hij wordt er gewaardeerd, liet iemand een tijd geleden zich off the record ontvallen, maar er heerst ook twijfel of dit een slimme zet is. Dat De Rycke een Hoste door de mangel haalt, is zijn volste recht. Comedy is immers zijn vak. ‘Maar het zou XDR meer sieren’, klonk het, ‘als hij er ook iets aan deed.’ Klinkt bot, maar concreet betekent het dat XDR misschien nog meer iets moet doen voor televisie, een script schrijven die wél de moeite waard is of een idee pitchen – al dan niet met collega’s of vrienden – waar de kwaliteit van afdruipt. Wat een Lamoot, Cappelle of Heyneman kan, moet hij zeker ook kunnen. Hij is er in elk geval getalenteerd genoeg voor.

Xander De Rycke Houdt Het Voor Bekeken is logischerwijze (u weet na het kijken wel waarom) niet te zien op een van onze zenders, maar wel integraal op YouTube, vanaf vandaag 6 december. Absoluut de moeite om eens uit te checken. Ik daag u uit om tijdens die kleine twee uur niét te lachen. Check het: https://www.youtube.com/watch?v=LHoM2apLRxk.

Meer info over Xander, zijn shows, andere zijprojecten en agenda vind je op www.xanderderycke.be. Je kan hem ook volgen op Twitter en Facebook.

Categorieën

Uncategorized

2 reacties op ‘Nu op YouTube: XDRHHVB Plaats een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: