Skip to content

Review: Captain America: Civil War

null7 miljard dollar. Dat is het hallucinante bedrag dat de films van Marvel al sinds 2008 hebben opgebracht aan de bioscoopkassa’s. En dan hebben we het nog niet eens over de merchandising van de franchise. Superheldenfilms zijn big business, dat zagen we al met Spider-Man en X-Men, maar de crossover-tactiek uitbouwen zoals Marvel het deed, was een geniale zet. The Avengers moest het orgelpunt worden, maar al snel bleek dat er meer uit te halen viel. Veel meer.

Daarom werd de reeks in fases opgedeeld. Waar de eerste voor de opbouw zorgde, werd het universum steeds uitgebreider met sequels in de tweede fase, letterlijk en figuurlijk. De tweede Avengers-film werd onrechtstreeks opnieuw een aanleiding voor de derde fase, waarbij nieuwkomers als Dr. Strange, Spider-Man en Black Panther een eigen film krijgen. Ant-Man bewees dat zoiets wel kan werken. Het derde deel van Captain America borduurt niet alleen verder op de verhaallijn van Steve Rogers, maar het is ook een soort van The Avengers 2.5, want los van de Hulk en Thor komen alle superhelden samen. En deze keer is het niet om zij aan zij te vechten…

null

Verhaal?

De Avengers hebben de afgelopen jaren de wereld enkele keren gered van de ondergang, maar dat ging niet zonder de nodige collateral damage, zoals de vorige keer in het Oost-Europese Sokovia. Na alweer een incident heeft de overheid er genoeg van en willen ze het superheldenteam aan banden leggen. Ze mogen niet langer op eigen houtje ingrijpen, maar  moeten wachten op goedkeuring van de VN. Dik tegen de zin van Steve Rogers ofte Captain America, die vrijheid het grootste goed vindt. Daarmee komt hij lijnrecht tegenover Tony Stark of Iron Man te staan, die zich wel kan vinden in het plan.

De inkt van het Sokovia-akkoord is nog niet droog of het loopt al mis. Captain America zit in nauwe schoentjes als blijkt dat zijn ‘best friend gone bad’ Bucky Barnes kop van jut is. De Avengers raken uiteindelijk verdeeld in twee kampen, elk overtuigd van hun eigen gelijk. Terwijl op de achtergrond een nieuwe vijand opdoemt, schakelen beide teams ook een nieuwkomer in: Black Panther en, jawel, Spider-Man. En al snel wordt het hard tegen onzacht.

null

Wat?

null

Civil War is losjes gebaseerd één van de meest spraakmakende comicreeksen geweest van de afgelopen jaren. De zevendelige reeks van Mark Millar was op zijn minst gedurfd, vooral omwille van het einde. Crossbones (foto) schiet Captain America dood, waarna Iron Man de nieuwe baas van S.H.I.E.L.D. wordt en een nieuw team samenstelt. Geen paniek als u denkt dat u net gespoiled werd, de film is gebaseerd op de comic en hoeft ze niet slaafs te volgen. Hoe dan ook moet het ergens allemaal goedkomen, want in The Avengers 3 en 4 zullen ze elke superkracht nodig hebben tegen Thanos, de ultieme slechterik in het universum, die we al meerdere keren in de postcredits zagen.

Recensie:

Na twaalf films moet je toch zowat stilaan een achtergrond hebben om deze film op een deftige manier te verdedigen. Veel ruimte voor een rustige intro is er niet, want de regisserende broertjes Russo vliegen er meteen stevig in. Zij leverden eerder al een integer en fijn vervolg op de eerste Captain America af en mogen zich straks zelf wagen aan de twee Avengers-sequels. Deze Captain America voelt overigens bij momenten inderdaad aan als The Avengers 2.5 door het grote aantal superhelden, maar gelukkig is het geen overkill CGI-fest, zoals Age of Ultron wel eens dreigde te zijn. Aan actie uiteraard geen gebrek. Strak in beeld gebracht, weinig verrassingen, maar best te pruimen. En alsof er nog niet genoeg actiehelden waren, krijgen we meteen twee nieuwe mogelijke Avengers te zien, die later nog een eigen film krijgen: Spider-Man en Black Panther.

null

Over de komst van Spider-Man was heel wat te doen. Tom Holland en een razend knappe Marisa Tomei zorgen ervoor dat het er boenk op zit, maar hem in amper tien minuten omvormen van kneuterig tot een tikkeltje arrogant, is niet altijd geloofwaardig. Bovendien blijf ik erbij dat zijn komst niet moest aangekondigd worden in de trailer, om toch voor enige verrassing te zorgen in deze Civil War. Alhoewel, Chadwick Boseman als Black Panther is voor mij toch de revelatie van de film.

null

Zijn personage staat er al meteen, in tegenstelling tot de slechterik van dienst, Baron Zemo, die er lijkt bijgesleurd om de onderlinge strijd toch enige achtergrond te geven. De strijd tussen Cap en Iron Man blijft centraal staan, vooral in de finale. De film eindigt dan ook met een intens gevecht, dat helaas iets te braaf en vlotjes wordt afgewerkt. Het zorgt er niet bepaald voor dat je nog veel goesting krijgt in meer. Duimen dat de films rond Spider-Man en Black Panther toch verrassend genoeg uit de hoek kunnen komen, want anders dreigt een serieuze Marvel-moeheid richting de laatste Avengers. Het vakwerk van de Russo-broertjes stemt ons daarin hoopvol, maar er zijn nog iets te veel hindernissen om er echt met een gerust hart naar uit te kijken.

Trailer:

• Captain America: Civil War is vanaf woensdag 27 april te zien in de bioscoop.

Categorieën